Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Terveysväitteitä kalastuksesta

Kalastuksella on paljon enemmän fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia terveysvaikutuksia, kun on tutkittu tai osaamme ajatellakaan. 1,8 miljoonaa suomalaista on ilmoittanut harrastavansa kalastusta, joten harrastuksella on todella suuri potentiaali olla merkittävä kansanterveyttä edistävä tekijä… 

Tämä juttusarja sisältää fysioterapeutin väitteitä kalastuksen terveysvaikutuksista.

Osalla väitteistä on tutkimus/faktapohjaa ja osa on järkeilyyn sekä omaan kokemuspohjaan perustuvia väitteitä, ilman liiallista ryppyotsaisuutta. Väitteitä puolesta ja vastaan saa esittää, olkaa hyvät. Erityisen arvokkaita ovat omat kokemukset!

Kalastuksella ei ole ainoastaan lompakkoa ohentava, vatsaa turvottava ja huonoa vointia tuottava vaikutus. Jaetaan yhdessä kokemuksia!

Ensimmäinen väite:

  • Kalastus kehittää tasapainoa

Hyvä tasapaino on turvallisen liikkumisen perusta. Sairaudet ja ikääntymisen myötä tulevat muutokset rappeuttavat tasapainojärjestelmää. Tasapaino koostuu kolmesta eri aistijärjestelmästä: näkö, sisäkorvan tasapainoelin, sekä nivelten asentotuntoa välittävät ääreishermot (proprioseptiikka).

Tasapainoa voidaan parantaa ja sen heikkenemistä voidaan hidastaa säännöllisellä tasapainoharjoittelulla, joka harjaannuttaa kehon säätelyjärjestelmiä toimimaan optimaalisella tavalla. Kaatumisalttius ja esimerkiksi riskit saada luunmurtumia vähenevät harjoittelulla huomattavasti.

Ensin pitää todeta että tasapaino on aina yksilöllinen ja muuttuva ominaisuus. Nuorallatanssija ei välttämättä saa kalastuksesta suurta haastavaa lisäarvoa tasapainonsa kehittämiseen, mutta erityisesti monelle vammaiselle ja ikäihmiselle esimerkiksi istumatasapainon kehittäminen on arjen toimintakyvyn edistämiseksi todella merkittävää. Tällöin tasapainoa pystytään harjoittamaan istuen tapahtuvalla kalastuksella.

 

DSC01604
Lohjanjärvi 2014

Ikäihmisille suositellaan keinutuolissa keinuttelua muun muassa tasapainon vahvistamiseksi. Voidaan ajatella että veneen keinunta vesillä ajaa saman asian kuin keinutuoli, paitsi on vielä tehokkaampaa. Vene keinuu eri suuntiin, kovempaa, hiljempaa, eikä sen keinumista aina pysty ennustamaan. Se ikään kuin ”ravistelee” kehoa, jolloin tasapainoon vaikuttava järjestelmä on koetuksella. Säännöllinen tasapainoharjoittelu vaikuttaa tutkitusti tehokkaasti, joten voidaan ajatella että mitä enemmän olet vesillä, sitä parempi tasapainosi on. Esimerkiksi vesillä ja luonnossa ikänsä olleille vanhuksille vesille pääsy vanhemmallakin iällä on henkisten virkistävien vaikutusten lisäksi siis myös erittäin hyvää harjoitusta hyvän tasapainon ylläpysymiseksi.

 

 

Aktiivista vapavälinein tapahtuvaa kalastusta voidaan harrastaa hyvin monipuolisilla tavoilla. Raskaassa heittokalastuksessa painavista välineistä johtuen vipuvarret koettelevat aktiivisemmankin kalastajan tasapainoa. Kehon liike, lihasvoima ja vaatimukset tasapainon ylläpysymiselle ovat erilaiset kuin ultralight-välineillä heittäessä. Vertikaalijigausta ja pilkkimistä tehdään puolestaan pitkälti istuen, joten nuo kalastusmuodot eivät lähtökohtaisesti vaadi tasapainolta niin paljon ja siksi sopivatkin monelle asiakasryhmille, kuten ikäihmisille hyvin ja ovat silti tasapainon harjoittamisen suhteen riittävän haastavia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Matkakoski 2014

Perhokalastuksessa on erittäin paljon tasapainoa kehittäviä elementtejä. Kulkeminen vaikeakulkuisessa maastossa esimerkiksi joen rannalla, kivien päällä tasapainoillen ja kosteikoissa tarpoen, pajukon läpi itseään raivaten, koskessa virtaavaa vettä vastaan liukkaiden kivien päällä taistellen on ehkä parasta tasapainoharjoitusta mitä kalastaessa voi saada. Koko keho tekee töitä päästä varpaisiin. Silmät auki, kieli keskellä suuta, nilkkojen, reisien ja keskivartalon lihakset jännittyneenä ja valmiina reagoimaan ettei virta vie. Toisaalta perhokalastusta voidaan helpottaa esimerkiksi omilla kalastuspaikkavalinnoilla siten, ettei se vaadi tasapainolta niin paljoa ja homma on huomattavasti turvallisempaa ja soveltuvampaa erilaisille asiakasryhmille.

 

 

Tasapainoharjoittelukin kannattaa kalastaessa tehdä turvallisuusseikat huomioiden. Kengät kunnossa, riittävät turvavarusteet päällä, veneen pohja esteetön ja mahdollisimman kuiva. Kalastuksessa on paljon tasapainoa kehittäviä elementtejä. Ei muuta kun vavat käteen ja reenaamaan!

 

Kirjoittaja: Esa Keino

Kirjoittaja: Mari Elal

Kirjoittaja: Mari Elal

Kalastusopas, kalastukseen hurahtanut nainen, kouluttaja, lähihoitaja, erityisryhmien vesistöohjaaja - Nyt se nappaa semisti!

Esittely Elal-Rannila-project

Tervehdys arvoisat vapamieliset ystävät, Meillä on alkamassa Milla Rannilan kanssa oma “Elal-Rannila-Project”, joka pitää sisällään hyvän meiningin lisäksi tiukkaa kalastusta ja kalastuskilpailuja. Osa kisoista käydään

Lue lisää »

Eeppinen täsmäreissu

Perjantai 12.10.2018 jää itselleni mieleen kalastuspäivänä, jollaista ei ennen ole koettu, eikä vastaavaa todennäköisesti tulla kokemaankaan. Tällaisen päivän jälkeen tuli ristiriitainen olo. Mitä tänään tapahtui…?

Lue lisää »

Haluaisitko tarjouksen?

Kommentoi